طرح پیشنهادی فوق العاده منطقه حمل و نقل و پارک باستانی ینی کاپی که توسط گروه MVRDV و About blank در استانبول و در جایی که محل تقاطع نقل و انتقال های متنوع و مختلف انسانی است انجام شده و نشان می دهد که امکان ترکیب منحصر بفرد یک میراث تاریخی شایان توجه و یک نقطه جابجایی معاصر و هوشمند وجود دارد.اگر یک شهر بین المللی (جهان وطن1) به عنوان محلی که جریان های مختلفی از مردم ، دانش ها، تکنولوژی ها، فرهنگ ها، ایدوئولوژی ها، سرمایه ها و کالاهای متنوع با هم در یک نقطه جمع شده و تعامل دارند، تعریف گردد ؛ در این صورت استابول این وظیفه را برای چندین نوع ارسال انجام داده است.
استانبول یک نقطه اتصالی جهانی است که نه تنهاکشورهای مختلف را به هم وصل می کند، بلکه فراتر از آن تمدن های مختلف و اخیرا نیز اشکال جدیدی از مدرنیته را به هم وصل میکند.
پس از انقلاب صنعتی و ورود اتومبیل به شهرها و استفاده روزافزون از این وسیله نقلیه، مشکلات بسیاری برای شهرها به وجود آمده است. انواع آلودگی های محیطی، کاهش امنیت افراد پیاده، افزایش تلفات ناشی از سوانح رانندگی، افزایش گازهای گلخانه ای، پایین بودن میزان مطلوبیت محیطی همه از جمله مسایلی میباشند که در شهرها به ویژه در کلانشهرها، قابل رویت است به نحوی که در زندگی افراد جامعه اثرگذار شده است. از سوی دیگر، خیابانهای شهری طوری طراحی شده اند که بیشتر در خدمت اتومبیل میباشند تا نیازهای انسان. به بیان دیگر این خیابانها، خیابانهایی اتومبیل محور و ناکاملاند. زیرا نه تنها انسان و نیازهایش، محور طراحی این خیابانها نمیباشند، بلکه افرادی که به هر نحو به اتومبیل شخصی دسترسی ندارند از جمله گروههایی هستند که در نظام طراحی خیابانها به نیازهایشان توجه نشده است.
از روزی که ماشینها به خیابان آمدند مشکل ترافیک و جای پارک هم با آنها به خیابان آمد و از همان ابتدا هم کمبود جا ایدههای خلاقانهای را برای حل این مشکل پدید آورد.
به گزارش سرویس خواندنیهای خبرگزاری فارس، تصویر زیر مربوط به یک پارکینگ طبقاتی آسانسوری است که در سال 1936 از آن در شیکاگو استفاده میشد.
چراغ هاي راهنمايي در سال 1868 پيش از اختراع اتومبيل و در زماني که ترافيک شامل چهارپايان، واگنها، کالسکهها و عابران پياده ميشد، طراحي و در لندن نصب شد.
اين چراغ از دو فانوس گازي قرمز به معناي توقف و سبز به معناي احتياط و توسط مهندس راهآهني به نام "J P Knight " ساخته شده بود.
البته يک سال بعد در ژانويه 1969 اين چراغ راهنمايي گازي منفجر شد و مأمور پليسي را که مشغول روشن کردن آن بود، به شدت مجروح کرد.
اما اولين چراغ راهنمايي نسل جديد که به چراغهاي راهنمايي امروزي شبيهتر است، بعد از اختراع اتومبيل و در شهر ديتوريت و به همت يک مأمور پليس راهنمايي و رانندگي ساخته شد.
او اين چراغ را با الهام از چراغ کنترل خط ريل راه آهن که از گذشته به چراغهاي برقي خودکار مجهز شده بودند، طراحي کرد، اين چراغ با سه فانوس، قرمز، نارنجي و سبز از چراغهاي کنترل خطوط ريلي ساخته شد و در يک تقاطع در ديترويت نصب شد.
اینکه چه بلایی باید سر لاشه خودروهای کهنه آورد، یکی از مشکلات تمام کشورهای دنیا است. مجسمهساز و طراح، کریستوفر فنل جواب جالبی برای بخشی از این مشکل پیدا کرده: ساخت ایستگاه اتوبوس از اتوبوسهای کهنه. وظیفه فرعی این ایستگاهها که از بخشهایی از اتوبوسهای سالهای ۶۲، ۷۲ و ۷۷ و صندلیهای همان اتوبوسها ساخته شدهاند، جلب توجه عموم است به اهمیت حفاظت از محیط زیست از طریق بازیافت و تولید کمتر زباله.
صفحه قبل 1 صفحه بعد